Lean Thinking
تفکر ناب
یک فرآیند فکری پنج مرحله ای که توسط ووماک و جونز در 1996 مطرح شد تا مدیران را در مسیر دگردیسی ناب،هدایت کند.این پنج مرحله عبارتند از:
- تعیین ارزش از نگاه مشتری نهایی،به تفکیک هر خانواده محصول.
- شناسایی تمام گام های موجود در جریان ارزش هر خانواده محصول و حذف گام هایی که واقعا ارزش نمی آفرینند،در هر کجا که ممکن است.
- استقرار گام های ارزش آفرین در یک توالی تنگاتنگ به نحوی که محصول به شکلی هموار به سوی مشتری حرکت کند.
- و پس از ایجاد حرکت،ایجاد این امکان که مشتری بتواند از مرحله قبلی،ارزش را بیرون کشد.
- و پس از تعیین ارزش،تجزیه و تحلیل جریان،حذف گام های ارزش نیآفرین و استقرار سیستم حرکت و کشش،تکرار دوباره این فرآیند،به طور مستمر تا دستیابی به کمال،یعنی آنجا که ارزش کامل،بدون هیچ اتلافی آفریده می شود.